بهترین روش آبیاری گل ها

چگونه گل را به درستی آبیاری کنیم؟
خانه به دوش – تخت گل های رنگارنگ، تخت گل و تخت گل تنها با مراقبت مناسب می توانند تزئینات خود را به طور کامل نشان دهند. نزدیک ترین فرآیند زمان بر در آن آبیاری است. حتی اگر گیاهان بی نیازی را انتخاب کرده باشید، نمی توانید بدون چندین روش آب انجام دهید. اما باغ های گل اشیایی هستند که نه تنها جذاب هستند، بلکه خاص هستند، آنها با کاشت متراکم گیاهان و ده ها گونه از آنها مشخص می شوند که رویکرد متفاوتی را می طلبد. و اگر می خواهید آبیاری فقط به نفع گیاهان باشد، نباید چند قانون اساسی را فراموش کنید.

آبیاری گل ها

اعتدال اصل اصلی است

وقتی صحبت از باغ های گل می شود، آبیاری ناکافی و بیش از حد هر دو به یک اندازه عوامل منفی هستند. این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم بهتر است آن را سالم بازی کنیم و گل ها را آبیاری کنیم تا اینکه اجازه دهیم خاک بیشتر خشک شود. آبیاری بیش از حد یک عامل کلیدی در گسترش عفونت های قارچی، بسیاری از آفات و پوسیدگی است که می تواند گیاهان شما را برای همیشه از بین ببرد.

آب و هوا راهنمای اصلی است

هر گونه گیاهی که در باغ گل شما رشد می کند، یک قانون بگذارید که همیشه و در همه چیز به آب و هوا تکیه کنید – میزان بارندگی و دما در هر فصل خاص. از این گذشته، آب و هوا در حال تغییر است و آب و هوا نیز همراه با آن غیرقابل پیش بینی می شود. و نمی توان قوانین روشنی در مورد آبیاری، ماه ها، زمان و نحوه انجام آن تجویز کرد. اگر قبلاً اعتقاد بر این بود که باغ های گل باید عمدتاً در تابستان و در هنگام گلدهی گیاهان خاص آبیاری شوند، امروزه خشکسالی اغلب در بهار رخ می دهد، زمانی که گیاهان تازه سبز می شوند و برای نمایش فوق العاده خود آماده می شوند. و پاییز مطمئن نیست که بارانی باشد. بنابراین، همیشه بر روی عوامل فوری تمرکز کنید، نیاز به آبیاری را “اینجا و اکنون” تعیین کنید.

فراوانی و ضرورت آبیاری، در اصل، به طور سنتی بر اساس دو عامل است – خاک و آب و هوا. اما صرف نظر از نوع خاک، این آب و هوا است که تعیین می کند آیا اصلا به آبیاری نیاز است یا خیر. تخت گل فقط در صورت گرما و خشکسالی آبیاری می شود. گرمای همراه با بارندگی یا خشکسالی در هوای سرد اثرات متفاوتی بر رشد گیاهان و همچنین بر میزان مصرف و تبخیر رطوبت دارد. نگرانی در مورد آبیاری را فقط زمانی که ترکیبی از هر دو عامل وجود دارد – دمای بالای هوا و عدم بارش طولانی مدت – به یک قانون تبدیل کنید. عامل مهم دیگری در خشک شدن خاک وجود دارد – باد. هوای باد مانند گرما عمل می کند و خاک را سریعتر خشک می کند.

خاک های مختلف – رویکرد متفاوت

ترکیب خاک نیز به میزان قابل توجهی بر نیاز به آبیاری تأثیر می گذارد. به طور دقیق تر، نه بر اساس نیاز – دقیقاً توسط آب و هوا تعیین می شود، بلکه در مورد اینکه چه آبیاری باید در باغ گل انجام شود و چگونه پس از آن عمل کنید. خاک های سنگین و سبک متفاوت خشک می شوند، به دفعات آبیاری متفاوت و مراحل مختلف بعد از آن نیاز دارند.

سریعترین نرخ تبخیر آب مشخصه خاکهای سبک است. لوم های سبک، لوم های شنی و خاک های شنی در باغ گل به این معنی است که آبیاری در هوای گرم و خشک باید در مقایسه با خاک سنگین، به طور متوسط ​​۲ بار بیشتر انجام شود. و حتی بدون کمک شما، خاک سبک نمی تواند به طور موثر رطوبت را حفظ کند.

در خاک سنگین، رسی، لوم سنگین، فرسوده، خاک مستعد رطوبت یا غرقابی، آبیاری کمتر انجام می شود. چنین خاکی پس از آبیاری نیاز به اقدامات جدی تری دارد، زیرا حتی بیشتر فشرده می شود و تحت تأثیر گرما و خورشید ترک می خورد و تقریباً به بتن تبدیل می شود.

دفعات آبیاری و نشانه های کم آبی در باغ های گل

فرکانس بهینه آبیاری برای یک باغ گل که در آن گونه های مختلف مقاوم به خشکی رشد می کنند، ۱ بار در ۲ هفته است. در عین حال، شمارش معکوس نه تنها از آبیاری قبلی، بلکه از بارندگی شدید نیز انجام می شود. اما این فقط یک دستورالعمل استاندارد است، زیرا نیاز خاص به آبیاری همیشه باید “با توجه به آب و هوا” انجام شود.

هنگام تعیین اینکه آیا گیاهان به آبیاری نیاز دارند، ابتدا به خود گیاهان نگاه کنید. تمام ستاره های شما در باغ گل به شما می گویند که چه زمانی نیاز به آبیاری فوری دارند. معمولا پژمردگی، بی حالی شاخساره ها، برگ ها و گاهی گل ها را نشانه کم آبی می دانند. اما اگر در ظهر محصولات بی حال را در بستر گل مشاهده کردید، برای گرفتن قوطی آبی عجله نکنید: برخی از گیاهان طبیعتاً گرما را تحمل نمی کنند و فقط در عصر زنده می شوند. اگر گیاهان در هنگام غروب دوباره “قوی” شوند، واقعاً نیازی به آبیاری ندارند. اگر فرهنگ هایی که مستعد چنین پدیده ای نیستند در ظهر پژمرده شوند، اما همچنان یک شبه زنده شوند، باغ گل تنها پس از چند روز به آبیاری نیاز خواهد داشت. اما اگر گیاهان یک شبه رشد نکنند، تازه به نظر نرسند، آبیاری باید بلافاصله انجام شود.

نشانه دیگری از نیاز باغ گل به آبیاری وجود دارد – بررسی خاک در عمق ۱۰ سانتی متری برای این کار کافی است خاک را تا عمق حدود ۱۰ سانتی متر در جای خالی یا از لبه حفر کنید و بررسی کنید که خاک چقدر خشک است آبیاری باید فقط زمانی انجام شود که خاک در کل لایه کاملاً خشک شود. اگر فقط چند سانتی متر خشک شده باشد، می توانید سه روز دیگر قبل از آبیاری و بررسی مجدد صبر کنید.

آبیاری باغچه گل ها

قوانین کلی برای آبیاری باغ گل:

آبیاری در باغ گل فقط در زمان مشخصی انجام می شود

در تابستان دیرتر از ساعت ۸ صبح و قبل از ساعت ۵ عصر نمی توان آبیاری کرد. در بهار، زمان “ممنوعیت” را می توان به ۱۱-۱۷ ساعت کاهش داد

یک، اما بهتر است از نقطه عطف در صبح زود در هر آب و هوایی استفاده کنید.

خاک مرطوب – گیاهان خشک

هنگام آبیاری گیاهان در باغ گل، سعی کنید برگ ها و شاخساره ها را خیس نکنید، چه رسد به گل آذین. با آبیاری خودکار، به استثنای سیستم های قطره ای، این غیر ممکن خواهد بود. اما با دستی سعی کنید حتی برگ های پایینی را با آب لمس نکنید. آبیاری با احتیاط برای گیاهان مستعد کپک پودری و پوسیدگی و همچنین برای محصولاتی با تاج های متراکم یا چمن و برگ های پرزدار بسیار مهم است. خوب است که نه یک طرفه، بلکه در امتداد خط گیاه، به طور مساوی برای کل ریزوم آبیاری کنید.

آبیاری عمیق، اما نه زیاد

آبیاری تخت گل با آبیاری درختان و بوته ها متفاوت است. اگر هنگام آبیاری غول های باغ، وظیفه آبیاری تا حد امکان عمیق است، پس برای گیاهان در باغ گل، عمق بهینه از ۱۰-۱۵ تا ۲۰ سانتی متر است. فقط برای گیاهان رطوبت دوست، عمق بیشتر توصیه می شود. – از ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر در این ارتفاع (عمق) است که برای مصرف بهینه منابع و تامین حمایت لازم برای گیاهان باید لایه خاک را مرطوب کنید.

آبیاری با کیفیت آبیاری یکنواخت است

هنگام آبیاری باغ گل، به طور دوره ای بررسی کنید که چگونه آب دقیقاً در زمین جذب می شود و عجله نکنید. اگر از شیلنگ آب می دهید یا از آبیاری خودکار استفاده می کنید، چنین بررسی هر ۱۰ دقیقه انجام می شود. روی گودال ها و تجمع آب تمرکز کنید: اگر جذب نشد، اما جمع شد، آبیاری را متوقف کنید تا آب جذب خاک شود، سپس میزان خیس شدن را بررسی کنید. آبیاری را از سر بگیرید و با ظاهر شدن گودال ها دوباره متوقف شوید.

برای هر باغ گل، آبیاری دستی بهتر از آبیاری خودکار است

فقط در این صورت می توانید مطمئن شوید که گیاهان را با آب سرد آبیاری نمی کنید، می توانید درجه “خیساندن” قسمت های بالای زمین را تنظیم کنید، گیاهان جداگانه را زیر نظر بگیرید و به رطوبت و دمدمی مزاج توجه بیشتری کنید. گونه های دوست داشتنی اما شدت کار آبیاری دستی هنوز بیشتر است، زمان زیادی طول خواهد کشید. و اگر می خواهید زندگی خود را ساده کنید، این فرصت را دارید: یک سیستم آبیاری خودکار با کیفیت بالا را انتخاب کنید (گزینه های قطره ای ترجیح داده می شوند). فراموش نکنید که در هر صورت باید از قوطی های آبیاری، شیلنگ ها یا آبپاش هایی با سمپاش استفاده کنید (اما نه آبپاش های کوچک، بلکه فن های مخصوص یا نازل های مشابه که جریان را نه به شدت ریز، بلکه به سادگی به جت های کم قدرت تر می شکنند). جت های بزرگ آب برای تخت گل و همچنین آبیاری با آبپاش های “چمن” غیرقابل قبول است. و کیفیت خیس شدن خاک را برای هر نوع آبیاری به همان اندازه با دقت کنترل کنید.

آبیاری باغچه

رویه های اضافی

آبیاری روی تخت گل هرگز نمی تواند به تنهایی انجام شود. بدون رویه های همراه، زودتر به گل خود آسیب می رسانید تا اینکه به گیاهان کمک کنید. سست کردن خاک، مالچ پاشی – اینها “همراهان” هر آبیاری هستند، نه فقط باران های شدید. در خاک های مختلف و در موقعیت های مختلف، این روش ها نیز به طور متفاوتی انجام می شود.

پس از آبیاری و بارندگی فراوان، لازم است روش شل کردن – هوادهی خاک اطراف گیاهان انجام شود که تا عمقی که نوع سیستم ریشه گیاهان اجازه می دهد انجام شود. هدف اصلی جلوگیری از تشکیل پوسته و ترک بر روی خاک، تسریع تبخیر، حمایت از نفوذپذیری هوا و آب آن است. سست شدن پس از چند ساعت در گرما یا روز بعد در دمای متوسط ​​انجام می شود، زمانی که لایه بالایی خاک خشک می شود.

در باغ های گل، مالچ پاشی بهترین راه برای حفظ خاک سست، افزایش فواصل آبیاری ها، از بین بردن علف های هرز و نیاز به شل شدن مکرر است. لایه مالچ دو بار در سال یا بیشتر (در بهار و اواخر پاییز – اینها رویه های استاندارد هستند) ایجاد و تجدید می شود. در صورتی که امکان ایجاد و حفظ مالچ دائمی وجود نداشته باشد، خاک حداقل برای فصل تابستان با دمای گرم و خشکسالی پوشش داده می شود. در عین حال، لازم نیست از مواد “گران قیمت” استفاده کنید – پوست خرد شده، بقایای تزئینی، خاک اره، کمپوست و غیره، می توانید با ذغال سنگ نارس ساده، کاه و چمن کوبیده شده کنار بیایید. لایه مالچ در خاک های سبک باید حدود ۳-۵ سانتی متر باشد، در سنگین – از ۵ تا ۱۰ سانتی متر.

برای هر خاک، در صورت امکان، بهتر است حداقل شل شدن دوره ای پس از آبیاری با فشرده سازی خاک و حفظ یک لایه محافظ دائمی از مالچ ترکیب شود.

آبیاری برای تخت گل های جدید

در طول سال اول پس از کاشت باغ گل، یا بهتر است بگوییم، قبل از اولین زمستان، گیاهان طبق قوانین خاصی آبیاری می شوند:
تا زمانی که رشد گیاهان کاشته شده بازسازی نشود، رطوبت ثابت خاک و در صورت لزوم با روش های آبیاری روزانه تامین می شود.
آبیاری بدون توجه به آب و هوا، به طور منظم، به استثنای باران های شدید انجام می شود.
آبیاری بیشتر از تخت گل های “بزرگسال” انجام می شود – به طور متوسط ​​۱ بار در هفته و ۲ بار در هفته – در هوای گرم.
پس از آبیاری، فقط در صورت نیاز فوری، خاک را با دقت شل می کنند، اما باید مالچ پاشی را حفظ کرد.

Check Also

احترام گذاشتن

آیا دیگران به اندازه لیاقت تان به شما احترام می گذارند؟

۱۴ پرچم قرمز کسی آنقدر که لیاقت شما را دارد به شما احترام نمی گذارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *